Zespół do spraw etyki

Informacje dla Pacjentów i ich Rodzin oraz Personelu Szpitala:

W obecnych czasach leczenie szpitalne wiąże się z coraz to większymi wyzwaniami i trudnościami. W związku z tym, w codziennej praktyce pojawia się wiele sytuacji konfliktowych, kiedy osoby, których dana sytuacja dotyczy - tak po stronie pacjenta, jak i personelu szpitala - nie są pewne, jak postąpić. Z uwagi na silne emocje towarzyszące tego rodzaju okolicznościom bywa, że obydwu stronom trudno jest spojrzeć na sytuację obiektywnie, by dostrzec wszystkie możliwe dostępne rozwiązania.

Nierzadko zdarza się również, że pacjenci oraz członkowie ich rodzin, postrzegają sytuację w sposób całkowicie odmienny od tego, jak widzi ją personel szpitala, który swoje decyzje opiera na posiadanych kompetencjach oraz obowiązujących w szpitalu procedurach. Co więcej, zdarza się również, że nawet w obrębie tej samej rodziny dochodzi do różnicy zdań odnośnie decyzji, jakie jej członkowie muszą podjąć wobec bliskiej im osoby będącej pacjentem szpitala. W takich właśnie sytuacjach pomocny może okazać się kontakt z Zespołem ds. Etyki.

Kto wchodzi w skład zespołu ds Etyki?

W skład Zespołu ds. Etyki działającym przy SP ZOZ we Włodawie wchodzą:

  • Flis Anna – Pielęgniarka Naczelna,
  • Kociuba-Sołtys Małgorzata – psycholog,
  • Kuryluk Agnieszka – ratownik medyczny,
  • Wrzesień Dorota – lekarz,
  • Zyglewska Katarzyna – psycholog.
Jakie są zadania Zespołu ds Etyki?

Do podstawowych zadań Zespołu należy:

  1. zdefiniowanie problemów etycznych mogących wystąpić w szpitalu i określenie sposobu ich rozwiązania w zakresie, m.in.: zagadnień początku i końca życia, transplantologii, badań klinicznych, eksperymentu medycznego, praw pacjentów „szczególnej troski”, tj. dzieci, pacjentów psychiatrycznych, osób nieprzytomnych, osób w stanach terminalnych;
  2. pomoc w rozwiązywaniu dylematów natury etycznej, bioetyki, odpowiedzialności zawodowej personelu medycznego;
  3. współpraca z Pełnomocnikiem Rzecznika Praw Pacjenta;
  4. zapoznanie się ze zgłoszoną skargą, dokładne jej przeanalizowanie i wypracowanie konstruktywnych rozwiązań
Jaki rodzaj sprawy moge zgłosić do Zespołu ds Etyki?

Kontakt z Zespołem Etyki jest wskazany, w sytuacji gdy:

  • doszło do naruszenia praw pacjenta lub/i jego opiekunów,
  • naruszona została tajemnica zawodowa lub zasady poufności,
  • występują trudności w zakresie komunikacji na linii:
  • personel – pacjent/rodzina pacjenta,
  • przełożony – pracownik,
  • pracownik – pracownik;
  • istnieje podejrzenie zachowań o charakterze mobbingu wśród personelu,
  • wątpliwości dot. etycznych aspektów prowadzonego w tut. szpitalu leczenia.
Jak mogę skontaktować się z Zespołem?

Zgłaszanie wniosków do rozstrzygnięcia przez Komisję Etyczną może odbywać się przez:

  1. Zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres sekretariatu SP ZOZ we Włodawie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; w tytule prosimy wpisać: „Do Zespołu ds. Etyki”;
  2. Zgłoszenie pisemne przez Sekretariat SP ZOZ we Włodawie w zaklejonej kopercie zaadresowanej do Zespołu ds. Etyki;
  3. W przypadkach szczególnych możliwe będzie bezpośrednie zgłoszenie się do sekretariatu szpitala (Budynek Główny - Budynek A; pierwsze piętro), gdzie pracownik skoordynuje bezpośredni kontakt z członkiem Zespołu.
Wniosek powinien zawierać:
  1. imię i nazwisko osoby zgłaszającej wniosek,
  2. telefon kontaktowy oraz adres e-mail wnioskodawcy,
  3. adres wnioskodawcy (jeżeli odpowiedź ma być w postaci tradycyjnej formy listowej)
  4. opis problemu etycznie wątpliwego.
Zgłoszenia anonimowe lub wnioski niespełniające powyższych warunków, nie będą rozpatrywane.

Do pobrania:

Kodeks etyki pracowników SPZOZ we Włodawie (PDF, 220 kb)