Plik strategii do pobrania (PDF, 3 MB)


Strategia walki z pandemią COVID-19 - jesień 2020

Strategia obrazuje najważniejsze zmiany kierunkowe, jakie zostaną podjęte w celu skutecznej walki z pandemią wirusa COVID-19 przy jednoczesnym, uwzględnieniu długofalowych konsekwencji

wprowadzania obostrzeń. Strategia jest odpowiedzią na zmianę charakteru epidemii. W okresie jesienno-zimowym będziemy mieli do czynienia z nałożeniem się wielu innych czynników wpływających na stan zdrowia ludności, w tym nałożenia się na siebie COVID-19 i sezonowego wzrostu zachorowań na grypę i infekcje grypopodobne. Konsekwencją tego jest konieczność zmiany filozofii podejścia do walki z pandemią. W związku z nabyciem większej wiedzy o biologii wirusa oraz możliwością elastycznego wykorzystania dotychczas podjętych działań organizacyjnych i infrastrukturalnych możliwa jest zmiana podejścia do sposobu reagowania na zagrożenie związane z zakażeniem wirusem COVID-19. Wykorzystanie aktualnego potencjału pozwala na odejście od stosowania mechanizmów prewencyjnych na rzecz podejmowania działań celowanych. Stosujemy elastyczne zarządzanie ryzykiem zapadalności poprzez analizę aktualnej sytuacji epidemiologicznej na danym obszarze (województwo/powiat/gmina). Decyzje są podejmowanie w oparciu o analizę występujących na konkretnych obszarach czynników ryzyka oraz ich wpływu na różne sfery życia. Przykładem takiego postępowania jest powrót dzieci do szkół. Koszt utraty zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży pozostającej przez długi okres w odizolowaniu od rówieśników, braku możliwości powrotu rodziców do pracy, a co za tym idzie spowolnienia gospodarczego w znaczący sposób przewyższył ryzyko związane z potencjalnym zwiększeniem zachorowalności i przeważył o podjęciu decyzji o uruchomieniu szkół z dniem 1.09.2020 r. Fundamentem nowej filozofii walki z epidemią COVID-19 jest stosowanie działań dopasowanych w skali regionu, a nie całego kraju. Natężenie działań ochronnych będzie dostosowywane do występującego ryzyka zakażeń w danym regionie. Środki zaradcze będą adekwatne do skali ryzyka.

I. Zmiany organizacyjne

Cele:

  1. Zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów infrastrukturalnych i ludzkich
  2. Zwiększenie zdolności do testowania
  3. Usprawnienie działania inspekcji sanitarnej

Działania:

1. Odejście od koncepcji szpitali jednoimiennych. Tworzymy 3 poziomy zabezpieczenia szpitalnego:

Poziom I

Stworzenie wydzielonych miejsc we wszystkich szpitalach będących w sieci szpitali (PSZ) umożliwiających przyjęcie pacjenta z podejrzeniem COVID-19 do czasu otrzymania wyniku badania pod kątem COVID-19 lub w razie konieczności wdrożenia zabiegów ratujących życie

  • wydanie przez wojewodów poleceń (art. 11 ustawy COVID-19*), wydanie wytycznych określających standard miejsca do izolacji

Poziom II

Zabezpieczenie miejsc leczenia pacjentów z COVID-19 w oddziałach zakaźnych/ obserwacyjno-zakaźnych

  • na zasadzie poleceń wojewodów (art. 11 ustawy COVID-19*)

Poziom III

Zredukowanie obecnej liczby szpitali wielospecjalistycznych dla pacjentów z COVID-19 do 9 - na zasadzie poleceń wojewodów (art. 11 ustawy COVID-19*), zwiększenie liczby zespołów transportowych (NFZ)

2. Rozbudowa sieci mobilnych punktów wymazów (drive thru) poprzez:

  • wydłużenie czasu funkcjonowania mobilnych punktów wymazów
  • zwiększenie liczby mobilnych punktów wymazów

3. Włączenie POZ do zlecania testów pacjentom z infekcją dróg oddechowych (Estonia). Zlecenie badania będzie odbywało się za pomocą aplikacji gabinet.gov.pl

4. Elektronizacja obiegu zgłoszeń o osobach zagrożonych zakażeniem do inspekcji sanitarnych

* Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

 

II. Strategia testowania

Cele:

1. Koncentracja na testowaniu pacjentów objawowych (z gorączką, dusznością i innymi objawami charakterystycznymi dla COVID-19)

2. Ochrona osób z grup ryzyka, mogących przechodzić chorobę najciężej – osoby starsze, z obniżoną odpornością, przebywające w jednostkach całodobowej opieki

Działania:

1. Obligatoryjne testowanie:

1) Osób z objawami sugerującymi zakażenie wirusem COVID-19

2) Osób przed rozpoczęciem turnusu leczenia uzdrowiskowego lub rehabilitacji uzdrowiskowej oraz przed przyjęciem do placówek opieki długoterminowej (hospicja, ZOL, DPS, itp.)

2. Testowanie pacjentów bezobjawowych w sytuacji, jeśli jest to niezbędne w ramach dochodzenia epidemiologicznego i opracowywania ognisk zakażeń (np. w dużych zakładach pracy).

3. Wykorzystanie szybkich testów, w tym testów antygenowych, w SOR do diagnozy pacjentów z objawami

 

III. Działania prewencyjne

Cele:

1. Ograniczenie transmisji wirusa

2. Ograniczenie osób z infekcjami górnych dróg oddechowych (zmniejszenie zachorowań na grypę)

Działania:

1. DDM - Dystans społeczny, Dezynfekcja i Maseczki - będzie nadal podstawą działań prewencyjnych - budowanie odpowiedzialności za siebie i innych

2. Szczepienia przeciwko grypie – bezpłatne szczepienia dla osób 75+ oraz pracowników ochrony zdrowia i farmaceutów

 

IV. Najważniejsze nowe schematy

1. Włączenie POZ do systemu testowania

2. Algorytm postępowania w sytuacji podejrzenia COVID-19 przekazanie z POZ

3. Algorytm postępowania w sytuacji podejrzenia COVID-19 transport własny

4. Zwolnienie z kwarantanny

5. Zwolnienie z izolacji domowej

6. Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla pacjentów przed przyjęciem do placówek opieki długoterminowej (ZOL/ZPO/Hospicjum)

7. Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla osób samodzielnych ze skierowaniem do DPS-u

8. Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla osób niesamodzielnych ze skierowaniem do DPS -u

Schematy i algorytmy dla systemu ochrony zdrowia będą dostępne na stronie: https://www.gov.pl/web/zdrowie/zalecenia-dla-personelu-i-kierownikow-podmiotow-leczniczych


 Zwolnienie z kwarantanny

Na kwarantannę kieruje Państwowy Inspektor Sanitarny w drodze decyzji (może być również wydana ustnie, a następnie doręczona). Kwarantanna nakładana jest z powodu narażenia na zakażenie COVID-19 na osoby, które miały styczność ze źródłem zakażenia, a u których nie wystąpiły objawy choroby COVID-19. Obowiązek odbycia kwarantanny dotyczy również osób przekraczających granicę UE (z określonymi wyjątkami), które po powrocie do kraju przekazują swoje dane Straży Granicznej. Kwarantanna nakładana jest w tym przypadku z mocy prawa (na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii). Kwarantanna trwa nie dłużej niż 10 dni (nie należy jej mylić z izolacją, na którą kierowane są osoby z dodatnim wynikiem testu) i kończy się automatycznie, chyba że inspektor sanitarny postanowi inaczej (np. o jej skróceniu lub rezygnacji z obowiązku jej odbywania). W trakcie odbywania kwarantanny nadzór nad umieszczoną w niej osobą pełni policja i państwowa inspekcja sanitarna.


Zwolnienie z izolacji domowej

Na izolację domową kierowani są pacjenci niewymagający hospitalizacji, u których zdiagnozowano COVID-19. Pacjent może odbywać izolację w swoim domu. W trakcie takiej izolacji domowej, w 7 dobie, pacjent otrzyma SMS z informacją o tym, że w 8-10 dobie powinna odbyć się teleporada z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, w trakcie której nastąpi ocena stanu zdrowia i zapadnie decyzja o ewentualnym przedłużeniu izolacji powyżej 10 dni, jeśli wystąpiły objawy COVID-19. Z kolei do izolatorium kierowani są pacjenci, u których zdiagnozowano COVID-19, niewymagający hospitalizacji - którzy z różnych względów - nie mogą albo nie powinni odbywać izolacji w warunkach domowych. W tym przypadku opiekę nad pacjentem sprawuje personel izolatorium. Jeśli u pacjenta nie wystąpiły objawy infekcji, izolacja kończy się automatycznie w 10 dniu od daty wykonania testu, na podstawie którego został skierowany na izolację. Jeśli u pacjenta wystąpiły objawy infekcji, czas trwania izolacji wynosi minimum 13 dni od daty pojawienia się objawów, przy czym ostatnie trzy dni muszą być bezobjawowe. Jeśli zajdzie konieczność przedłużenia izolacji domowej, lekarz POZ za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl przesyła udostępniony formularz z informacjami o pacjencie i terminie przedłużenia.


Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla pacjentów przed przyjęciem do placówek opieki długoterminowej (ZOL/ZPO/Hospicjum)

Scenariusz dotyczy zarówno hospicjów samodzielnych, jak i tych zlokalizowanych w strukturach szpitala.

ZOL/ZPO/Hospicjum kontaktuje się z pacjentem, dla którego ma wolne miejsce – informuje go o wszczęciu procedury przyjęcia, której niezbędnym elementem jest diagnostyka na okoliczność COVID-19. ZOL/ZPO/Hospicjum przesyła listę pacjentów, których zamierza przyjąć do PSSE. PSSE wystawia zlecenie wykonania testu w EWP oraz sugerowaną datę pobrania wymazu. Zlecenie to od razu widzi koordynator WSSE umawia i wysyła karetkę wymazową do pacjenta. Test należy zrobić nie wcześniej niż na 6 dni przed terminem przyjęcia do podmiotu. Karetka przekazuje wymaz do laboratorium, które ma podpisaną umowę z wojewódzkim oddziałem NFZ. Informację o wyniku testu wpisuje do EWP laboratorium. Jest on widoczny dla PSSE w EWP oraz dla pacjenta w IKP. PSSE kontaktuje się z ZOL/ZPO/Hospicjum i informuje o wyniku badania.


Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla osób samodzielnych ze skierowaniem do DPS-u

Pacjent ze skierowaniem do DPS-u kontaktuje się telefonicznie z PSSE, które wystawia mu zlecenie w EWP na wykonanie testu. Następnie pacjent samodzielnie (jeśli umożliwia mu to jego sytuacja zdrowotna) udaje się do punktu mobilnego celem realizacji badania. Wymaz jest przekazywany do laboratorium, które ma podpisaną umowę z wojewódzkim oddziałem NFZ. Informację o wyniku testu wpisuje do EWP laboratorium. Jest on widoczny dla PSSE w EWP oraz dla pacjenta w IKP. PSSE informuje DPS o wyniku testu. Jeśli wynik testu jest negatywny, pacjent może iść do DPS-u.


Zlecenie badania w kierunku COVID-19 dla osób niesamodzielnych ze skierowaniem do DPS -u

Pacjent ze skierowaniem do DPS-u, jeśli jest niesamodzielny, jest upoważniony do zamówienia w PSSE karetki wymazowej, która przyjedzie do niego do domu i pobierze od niego wymaz. Wymaz jest zawożony przez karetkę do laboratorium, które ma podpisaną umowę z wojewódzkim oddziałem NFZ. Informacje o wyniku badania laboratorium wpisuje do EWP. Jest on widoczny dla PSSE w EWP oraz dla pacjenta w IKP. PSSE informuje DPS o wyniku testu. Jeśli wynik testu jest negatywny, pacjent może iść do DPS-u.

 

Ilustracja 1: Zlecenie badania w kierunku SARS-CoV-2 przez POZ za pomocą gabinet.gov.pl - pacjent samodzielny spełniający kryteria: gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku

  1. Pacjent kontaktuje się telefonicznie z lekarzem POZ w celu uzgodnienia terminu porady.
  2. Lekarz POZ kwalifikuje pacjenta do badania i wystawia zlecenie testu przez gabinet.gov.pl i informuje pacjenta o konieczności udania się do drive thru.
  3. Pacjent samodzielnie udaje się do punktu mobilnego.
  4. drive thru (mobilny punkt pobrań)
  5. Wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy w EWP.
  6. laboratorium z listy w EWP
  7. Wpisanie informacji o wyniku badania do EWP przez laboratorium. Wynik widoczny w EWP, IKP oraz gabinet.gov.pl.
  8. Lekarz POZ sprawdza wynik w gabinet.gov.pl.
  9. negatywny wynik testu
  10. pozytywny wynik testu
    1. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności kontaktu z oddziałem zakaźnym/obserwacyjno-zakaźnym.
    2. Decyzja lekarza chorób zakaźnych o przyjęciu do szpitala, skierowaniu do izolatorium lub na izolację domową.

 

Pacjent kontaktuje się z POZ w celu ustalenia terminu porady* osobistej lub teleporady (w przypadku dzieci do 2 r.ż. porada ma zawsze formę osobistą). Lekarz POZ zleca test za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl oraz przekazuje pacjentowi informację o drive thru (mobilnych punktach pobrań), w których można wykonać badanie (informując go o konieczności unikania transportu publicznego). Lekarz POZ zgłasza do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-COV-2 wypełniając formularz ZLK1 w systemie gabinetowym lub w aplikacji gabinet.gov.pl. Pacjent samodzielnie (jeśli umożliwia mu to jego sytuacja zdrowotna) udaje się do drive thru, by zrealizować badanie. Wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy dostępnej w EWP**. Laboratorium przeprowadza badanie i wpisuje w EWP informację o wyniku testu. Jest ona widoczna dla lekarza POZ w gabinet.gov.pl, dla pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta oraz w systemie EWP dostępnym dla Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego***, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Lekarz szpitala wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl,**** natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.*****


* W przypadku ciężkiego przebiegu choroby pacjenci powinni być testowani w warunkach szpitalnych.
**EWP - system teleinformatyczny, do którego laboratoria raportują wyniki badań.
*** Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
**** Dostępne od 1 października 2020 r.
***** W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Ilustracja 2: Zlecenie badania w kierunku SARS-CoV-2 przez POZ – pacjent niesamodzielny spełniający kryteria: gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku

  1. Pacjent kontaktuje się telefonicznie z lekarzem POZ w celu ustalenia terminu porady.
  2. Lekarz przekazuje informację do WSSE o zasadności zlecenia testu.
  3. WSSE wprowadza do EWP zlecenie testu.
  4. WSSE umawia i wysyła karetkę wymazową do pacjenta. Karetka pobiera wymaz i przekazuje go do laboratorium wskazanego przez WSSE.
  5. laboratorium z listy EWP
  6. Wpisanie informacji o wyniku badania do EWP przez laboratorium. Wynik widoczny w EWP, IKP.
  7. WSSE sprawdza wynik badania w EWP.
  8. WSSE przekazuje informację do lekarza POZ.
  9. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku testu.
    1. negatywny wynik testu
    2. pozytywny wynik testu
      1. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności kontaktu z oddziałem zakaźnym/obserwacyjno-zakaźnym.
      2. Decyzja lekarza chorób zakaźnych o przyjęciudo szpitala, skierowaniudo izolatorium lub na izolację domową.

 

Pacjent kontaktuje się telefonicznie z POZ w celu ustalenia terminu porady* osobistej (w przypadku dzieci do 2 rż. porada ma zawsze formę osobistą – wizyta domowa) lub teleporady. W sytuacji pacjenta, który nie może udać się do drive thru, lekarz POZ kontaktuje się telefonicznie z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną (WSSE) i przekazuje informacje o konieczności wykonania testu. WSSE wystawia zlecenie testu w systemie EWP** oraz wysyła do pacjenta karetkę
„wymazówkę”. Lekarz POZ zgłasza do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (PSSE) pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-COV-2 wypełniając formularz ZLK1 w systemie gabinetowym lub w aplikacji gabinet.gov.pl. Pobrany od pacjenta wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy dostępnej w EWP**. Laboratorium przeprowadza badanie i wpisuje w EWP** informację o wyniku testu. Jest ona widoczna dla pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta oraz w systemie EWP dostępnym dla WSSE i PSSE. WSSE sprawdza wynik badania w EWP i informuje lekarza POZ. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego ***, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Lekarz szpitala wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl,**** natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.*****

 

* W przypadku ciężkiego przebiegu choroby pacjenci powinni być testowani w warunkach szpitalnych.
**EWP - system teleinformatyczny, do którego laboratoria raportują wyniki badań.
*** Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
**** Dostępne od 1 października 2020 r.
***** W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Ilustracja 3: Zlecenie badania w kierunku SARS-CoV-2 przez POZ za pomocą gabinet.gov.pl – pacjent samodzielny z objawami infekcji niespełniający kryteriów zlecenia testu podczas teleporady (gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku)

  1. Pacjent kontaktuje się telefonicznie z lekarzem POZ w celu ustalenia terminu porady.
  2. Lekarz POZ nie stwierdza występowania objawów kwalifikujących pacjenta do zlecenia testu.
  3. Lekarz POZ dzwoni do pacjenta w 3-5 dobie od poprzedniej teleporady.
    1. Pacjent spełnia kryteria kwalifikacji do testu w kierunku SARS-COV-2.
      • Lekarz POZ wystawia zlecenie testu przez gabinet.gov.pl i informuje pacjenta o konieczności udania się do drive thru.
    2. Lekarz POZ może zakwalifikować do wizyty osobistej w POZ.
      • Lekarz POZ kwalifikuje pacjenta podczas wizyty osobistej do przeprowadzenia testu w kierunku SARS-COV-2.
  4. Pacjent samodzielnie udaje się do punktu mobilnego drive thru.
  5. Wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy w EWP.
  6. laboratorium z listy w EWP
  7. Wpisanie informacji o wyniku badania do EWP przez laboratorium. Wynik widoczny w EWP, IKP oraz gabinet.gov.pl.
  8. Lekarz POZ sprawdza wynik w gabinet.gov.pl.
    1. negatywny wynik testu
    2. pozytywny wynik testu
      1. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności kontaktu z oddziałem zakaźnym/obserwacyjno-zakaźnym.
      2. Decyzja lekarza chorób zakaźnych o przyjęciu do szpitala, skierowaniu do izolatorium lub na izolację domową.

 

Pacjent kontaktuje się telefonicznie z POZ w celu ustalenia terminu porady* osobistej lub teleporady (w przypadku dzieci do 2 rż. porada ma zawsze formę osobistą). W przypadku gdy lekarz POZ nie stwierdzi objawów kwalifikujących do skierowania na badanie w kierunku SARS-COV-2**, a stwierdzi występowanie objawów infekcji, umawia następną teleporadę w ciągu 3-5 dni od pierwszej wizyty. Podczas drugiej teleporady lekarz POZ w przypadku braku objawów spełniających kryteria skierowania na badanie w kierunku SARS-CoV-2**, może umówić wizytę osobistą w POZ. Natomiast w przypadku stwierdzenia wystąpienia objawów kwalifikujących do zlecenia badania w kierunku SARS-COV-2, lekarz POZ zleca test** za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl oraz przekazuje pacjentowi informację o drive thru (mobilnych punktach pobrań), w których można wykonać badanie (informując go o konieczności unikania transportu publicznego). Lekarz POZ zgłasza do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (PSSE) pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-COV-2 wypełniając formularz ZLK1 w systemie gabinetowym lub w aplikacji gabinet.gov.pl. Pacjent samodzielnie (jeśli umożliwia mu to jego sytuacja zdrowotna) udaje się do drive thru celem realizacji badania. Wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy dostępnej w systemie EWP***. Laboratorium przeprowadza badanie i wpisuje w EWP informację o wyniku testu. Jest ona widoczna dla lekarza POZ w gabinet.gov.pl, dla pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta oraz w systemie EWP*** dostępnym dla Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego/obserwacyjnozakaźnego****, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Lekarz szpitala wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl,***** natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.******

 

* W przypadku ciężkiego przebiegu choroby pacjenci powinni być testowani w warunkach szpitalnych.
** Zlecenie testu po teleporadzie jest możliwe tylko pod warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych – tj. stwierdzone i udokumentowane kliniczne objawy tej choroby: temperatura ciała powyżej 38oC, kaszel i duszności oraz utrata węchu lub smaku.
***EWP - system teleinformatyczny, do którego laboratoria raportują wyniki badań.
**** Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
***** Dostępne od 1 października 2020 r.
****** W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Ilustracja 4: Zlecenie badania w kierunku SARS-CoV-2 przez POZ – pacjent niesamodzielny spełniający kryteria: gorączka, duszność, kaszel, utrata węchu lub smaku

  1. Pacjent kontaktuje się telefonicznie z lekarzem POZ w celu ustalenia terminu porady.
  2. Lekarz POZ nie stwierdza występowania objawów kwalifikujących pacjenta do zlecenia testu.
  3. Lekarz POZ dzwoni do pacjenta w 3-5 dobie od poprzedniej teleporady.
    1. Pacjent spełnia kryteria kwalifikacji do testu w kierunku SARS-COV-2
      • Lekarz przekazuje informację do WSSE o zasadności zlecenia testu.
    2. Podczas wizyty domowej lekarz POZ.
      • Podczas wizyty domowej lekarz POZ kwalifikuje pacjenta do przeprowadzenia testu w kierunku SARS-COV-2 i zgłasza do WSSE potrzebę wykonania testu w domu.
  4. WSSE umawia i wysyła karetkę wymazową do pacjenta.
  5. Karetka wymazowa pobiera wymaz i przekazuje go do laboratorium wskazanego przez WSSE
  6. laboratorium z listy w EWP
  7. Wpisanie informacji o wyniku badania do EWP przez laboratorium. Wynik widoczny w EWP, IKP.
  8. WSSE sprawdza wynik badania w EWP.
  9. WSSE przekazuje informację do lekarza POZ.
  10. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku testu.
    1. negatywny wynik testu
    2. pozytywny wynik testu
      1. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności kontaktu z oddziałem zakaźnym/obserwacyjno-zakaźnym.
      2. Decyzja lekarza chorób zakaźnych o przyjęciu do szpitala, skierowaniu do izolatorium lub na izolację domową.

 

Pacjent kontaktuje się telefonicznie z POZ w celu ustalenia terminu porady* osobistej lub teleporady (w przypadku dzieci do 2 rż. porada ma zawsze formę osobistą – wizyta domowa). W przypadku gdy podczas teleporady lekarz nie stwierdzi objawów kwalifikujących do skierowania na badanie w kierunku SARS-COV-2**, a stwierdzi występowanie objawów infekcji charakterystycznych dla COVID-19, umawia następną teleporadę w ciągu 3-5 dni od pierwszej wizyty. Podczas drugiej teleporady lekarz POZ w przypadku braku objawów spełniających kryteria skierowania na badanie w kierunku SARS-COV-2** może umówić wizytę domową i udać się do pacjenta. W przypadku stwierdzenia wystąpienia objawów** kwalifikujących do zlecenia badania w kierunku SARS-COV-2 podczas drugiej teleporady lub wizyty domowej, lekarz POZ kontaktuje się telefonicznie z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną (WSSE) , która wystawia zlecenie testu w systemie EWP*** oraz wysyła do pacjenta karetkę „wymazówkę”. Lekarz POZ zgłasza do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej (PSSE) pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-COV-2 wypełniając formularz ZLK1 w systemie gabinetowym lub w aplikacji gabinet.gov.pl. Pobrany od pacjenta wymaz jest przekazywany do laboratorium z listy dostępnej w systemie EWP. Laboratorium przeprowadza badanie i wpisuje w systemie EWP informację o wyniku testu. Jest ona widoczna dla pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta, lekarza POZ w gabinet.gov.pl oraz w systemie dostępnym dla Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych w EWP. Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego ****, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Lekarz szpitala wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl*****, natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.******

 

* W przypadku ciężkiego przebiegu choroby pacjenci powinni być testowani w warunkach szpitalnych.
** Zlecenie testu po teleporadzie jest możliwe tylko pod warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie chorób zakaźnych powodujących powstanie obowiązku hospitalizacji, izolacji lub izolacji w warunkach domowych – tj. stwierdzone i udokumentowane kliniczne objawy tej choroby: temperatura ciała powyżej 38° C, kaszel i duszności oraz utrata węchu lub smaku.
***EWP - system teleinformatyczny, do którego laboratoria raportują wyniki badań.
**** Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
***** Dostępne od 1 października 2020 r.
****** W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Ilustracja 5: Ścieżka postępowania dla pacjenta z łagodnymi objawami lub pacjenta bezobjawowego z rozpoznanym COVID-19 - pacjent samodzielny oczekujący w domu na wynik testu zleconego przez POZ 

  1. Lekarz POZ kontaktuje się z pacjentem.
  2. Lekarz POZ informuje pacjenta o dodatnim wyniku badania w kierunku SARS-COV-2 i kwalifikuje pacjenta do dalszego leczenia.
  3. Lekarz wskazuje szpital pacjentowi.
  4. Pacjent udaje się własnym środkiem transportu do szpitala z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
  5. Decyzja lekarza o przyjęciu pacjenta do szpitala lub skierowaniu na izolację.
    1. szpital
      1. Przyjęcie do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego lub przekazanie do innego szpitala.
        • Wypisanie ze szpitala/izolatorium zgodnie z decyzją lekarza.
    2. izolatorium
      • Wypisanie ze szpitala/izolatorium zgodnie z decyzją lekarza.
    3. izolacja domowa
      1. Teleporada w 8-10 dobie od pierwszego wyniku dodatniego SARS-COV-2.
        1. Brak objawów – koniec izolacji po 10 dniach od pierwszego wyniku dodatniego SARS-COV-2.
        2. Wystąpienie objawów infekcji – lekarz decyduje o czasie trwania izolacji.
      2. Zagrożenie życia - zadzwoń 999/112

 

Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i kieruje pacjenta do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego*, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Pacjent udaje się do szpitala własnym środkiem transportu (w maseczce, unikając kontaktu z innymi osobami). Pacjent udaje się do wyznaczonego przez szpital punktu triage (np. namiotu, wydzielonej izby przyjęć), gdzie niezwłocznie przekazuje informacje o wyniku badania w kierunku SARS-COV-2. Personel medyczny szpitala kieruje pacjenta do odseparowanego miejsca, w którym pacjent oczekuje na badanie lekarskie. Lekarz decyduje o przyjęciu pacjenta do oddziału, przekazaniu do innego szpitala lub skierowaniu na izolację. W przypadku skierowania na izolację lekarz decyduje o formie izolacji (izolacja domowa lub w izolatorium). Lekarz wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl**, natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.*** Pacjent udaje się własnym środkiem transportu do miejsca odbycia izolacji. W przypadku skierowania pacjenta do izolatorium, pacjent pozostaje pod opieką lekarza szpitala. W przypadku skierowania pacjenta do odbycia izolacji domowej pacjent pozostaje pod opieką lekarza POZ. Lekarz POZ dzwoni w 8-10 dobie do pacjenta, który został skierowany na izolację domową w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia. Pacjent, u którego nie wystąpiły objawy zostaje automatycznie zwolniony z izolacji po 10 dniach od wykonania testu. W przypadku, gdy u pacjenta wystąpiły objawy, które w ocenie lekarza kwalifikują go do wydłużenia czasu izolacji, lekarz POZ określa dzień zakończenia izolacji lub termin ponownej teleporady. W sytuacji gdy wystąpią objawy wskazujące na zagrożenie zdrowia lub życia, pacjent wzywa zespół ratownictwa medycznego informując, że jest w izolacji domowej.

 

*Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
**Dostępne od 1 października 2020 r.
***W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Ilustracja 6: Ścieżka postępowania dla pacjenta z łagodnymi objawami lub pacjenta bezobjawowego z rozpoznanym COVID-19 - pacjent niesamodzielny oczekujący w domu na wynik testu zleconego przez POZ

  1. Lekarz POZ kontaktuje się z pacjentem.
  2. Lekarz POZ informuje pacjenta o dodatnim wyniku badania w kierunku SARS-COV-2 i kwalifikuje pacjenta do dalszego leczenia.
  3. Lekarz wskazuje pacjentowi szpital i umawia zespół transportowy COVID19.
  4. T-COVID19
  5. Zespół transportowy COVID przewozi pacjenta do szpitala, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
  6. Decyzja lekarza o przyjęciu pacjenta do szpitala lub skierowaniu na izolację.
    1. szpital
      1. Przyjęcie do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego lub przekazanie do innego szpitala.
        • Wypisanie ze szpitala/izolatorium zgodnie z decyzją lekarza.
    2. izolatorium
      • Wypisanie ze szpitala/izolatorium zgodnie z decyzją lekarza.
    3. izolacja domowa
      1. Teleporada w 8-10 dobie od pierwszego wyniku dodatniego SARS-COV-2.
        1. Brak objawów – koniec izolacji po 10 dniach od pierwszego wyniku dodatniego SARS-COV-2.
        2. Wystąpienie objawów infekcji – lekarz decyduje o czasie trwania izolacji.
      2. Zagrożenie życia - zadzwoń 999/112

 

Lekarz POZ informuje pacjenta o wyniku dodatnim i kieruje pacjenta do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego*, gdzie podejmowana jest decyzja o przyjęciu do szpitala, rozpoczęciu izolacji w izolatorium albo o izolacji domowej. Lekarz umawia transport dla pacjenta (dedykowany transport COVID-19). Zespół transportu COVID-19 przekazuje pacjenta do SOR/IP (do wydzielonego obszaru np. namiotu, wydzielonej izby przyjęć), gdzie niezwłocznie przekazuje informacje o wyniku
badania w kierunku SARS-COV-2. Personel medyczny szpitala kieruje pacjenta do odseparowanego miejsca, w którym pacjent oczekuje na badanie lekarskie. Lekarz decyduje o przyjęciu pacjenta do oddziału, przekazaniu do innego szpitala lub skierowaniu na izolację. W przypadku skierowania na izolację lekarz decyduje o formie izolacji (izolacja domowa lub w izolatorium). Lekarz wprowadza adnotację o izolacji domowej w systemie gabinet.gov.pl**, natomiast o hospitalizacji lub skierowaniu do izolatorium w rejestrze COVID-19.***. Pacjent udaje się karetką transportową (COVID-19) do miejsca odbycia izolacji. W przypadku skierowania pacjenta do izolatorium pacjent pozostaje pod opieką lekarza szpitala. W przypadku skierowania pacjenta do odbycia izolacji domowej, pacjent pozostaje pod opieką lekarza POZ. Lekarz POZ dzwoni w 8-10 dobie do pacjenta w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia. Pacjent, u któregonie wystąpiły objawy, automatycznie zostaje zwolniony z izolacji po 10 dniach od wykonania testów. W przypadku, gdy u pacjenta wystąpiły objawy, które w ocenie lekarza kwalifikują go do wydłużenia czasu izolacji, lekarz POZ określa dzień zakończenia izolacji lub termin ponownej teleporady. W sytuacji gdy wystąpią objawy wskazujące na zagrożenie zdrowia lub życia, pacjent wzywa zespół ratownictwa medycznego informując, że jest w izolacji domowej.

 

* Lekarz POZ informuje szpital z oddziałem zakaźnym o przekazaniu pacjenta z potwierdzonym COVID-19.
**Dostępne od 1 października 2020 r.
***W sytuacji braku możliwości wpisania do gabinet.gov.pl, informację przekazuje się do PSSE, które wprowadza ją do EWP.


Plik schematu do pobrania (PDF, 545 kb)

Polityka plików cookies

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej we Włodawie z siedzibą pod adresem ul.Al. Józefa Piłsudskiego 64, 22-200 Włodawa
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    3. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła.
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  7. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem  www.wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Światowy Dzień Zdrowia, obchodzony jest 7 kwietnia każdego roku.  Tematem przewodnim tegorocznej kampanii jest popularyzowanie Uniwersalnej Opieki Zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowej opieki zdrowotnej. Głównym założeniem jest skupienie uwagi na konieczność zapewnienia wszystkim ludziom dostępu do powszechnej opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie, które obejmuje pełne spektrum usług potrzebnych przez całe życie – od promocji zdrowia po profilaktykę, leczenie, rehabilitację i opiekę paliatywną.  

Plakat World Health Organization

Dynamiczny rozwój medycyny i zachodzące zmiany w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat mają istotne znaczenie dla pacjentów, lekarzy oraz instytucji ochrony zdrowia. Współczesna cywilizacja w szybszym tempie przyczynia się do zachorowań, niż jest w stanie nadążyć za ich leczeniem. Popyt na świadczenia medyczne przewyższa znacznie możliwość ich sfinansowania. Dlatego istotne są kwestie zdrowia publicznego, świadomość pacjentów i ich aktywny udział w systemie ochrony zdrowia. W koncepcji Marca Lalonde’a, byłego ministra zdrowia i opieki społecznej rządu kanadyjskiego, zdrowie zależy od wielu czynników, czyli tzw. obszarów zdrowia. Największy wpływ na zdrowie społeczeństwa ma styl życia – ponad 50%, 20% zależy od wpływu środowiska, 15% od czynników genetycznych, a tylko 10% zależy od systemu opieki zdrowotnej.  Zła dieta i brak aktywności fizycznej znacznie zwiększają koszty ponoszone na leczenie chorób spowodowanych przez niezdrowy tryb życia.

Tryb życia w większości odpowiada za nasze zdrowie. Zdrowa, zbilansowana dieta oraz aktywność fizyczna to gwarancja lepszej jakości życia.

Źródło: https://www.who.int/campaigns/world-health-day/world-health-day-2019/communications-materials